Khamis, 2 Jun 2011

Dewan Serbaguna UMNO.

UMNO Pendang sekali lagi akan melangsungkan Persidangan Perwakilan Bahagian pada 11 Jun 2011. Persidangan kali ini berbeza dari tahun2 lepas, kerana tidak lagi dilangsungkan di Pekan Pendang, sebaliknya terpaksa diadakan di Dewan Terbuka Paya Mak Insun.

Perubahan lokasi persidangan terpaksa dibuat memandangkan jumlah perwakilan yang akan hadir sekitar 1200 orang. Jumlah ini amat besar jika dibanding hanya 500 lebih perwakilan tahun2 sebelum ini. Jadi tidak ada satu pun, dewan tertutup di Pekan Pendang dapat menampung kehadiran seramai ini.

Yang nyatanya persidangan kali ini sudah tentu berlangsung dalam suasana kurang selesa. Panas atau hujan sudah tentu menggangu perjalanan mesyuarat kita kali ini. Namun, sebagai ahli UMNO yang setia, kita tetap menerima seadanya.

Pertambahan perwakilan ini, adalah implikasi pindaan perlembagaan UMNO, yg disokong semasa Perhimpunan Agung UMNO tahun lalu. Maksudnya UMNO, telah memberikan demokrasi yang lebih besar kepada ahli untuk menyatakan pandangan dan membuat pemilihan sekiranya ada. Perubahan ini sudah tentulah memberi kebaikan kepada kelangsungan hayat parti, yang kita sayangi ini.

Oleh itu, serentak dengan pertambahan perwakilan yang akan hadir dalam setiap persidangan UMNO bahagian2 di seluruh negara pada tahun ini dan tahun2 mendatang, maka UMNO Malaysia sepatutnya sudah mempunyai perancangan untuk membina Dewan yang lebih besar kepada bahagian2 UMNO di Malaysia. Terutamanya bahagian yang jauh dari bandar.

Bagi saya, pembinaan dewan serbaguna UMNO yang besar bukan satu pembaziran.Syaratnya dewan besar ini mestilah digazetkan atas nama UMNO Bahagian masing2 supaya harta UMNO kekal hak milik UMNO. Walau pun berlaku perubahan kuasa.

Disamping itu dewan sebaguna yang dibina ini sudah tentu dapat menjana pendapatan untuk UMNO bahagian masing2. Dewan yang besar sudah tentu banyak kegunaannya.Perkembangan semasa masyarakat kini, mereka memerlukan dewan untuk malakukan pelbagai aktiviti sama ada untuk kegitan politik, ekonomi, sosial mahu bersukan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan