BULAN Bahasa Kebangsaan sudah hampir sebulan berlalu tanpa ada suatu pun program yang boleh dibanggakan untuk dikenang sebagai usaha ke arah memartabatkan bahasa Melayu. Para pejuang bahasa yang teramat lantang dahulu, entah ke mana menghilang. Tidak ada seorang pun yang bersuara mengenai kecelaruan penggunaan bahasa sekarang ini, seolah-olah perjuangan mereka adalah perjuangan bermusim.
Sedikit waktu dahulu, para pejuang bahasa begitu ghairah mengkritik kerajaan mengenai Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) hingga membawa kepada penghantaran memorandum kepada Yang Dipertuan Agong. Tokoh-tokoh seperti Datuk A. Samad Said dan Hassan Ahmad yang berkeras meminta kerajaan menarik balik PPSMI atas alasan mahu memartabatkan bahasa Melayu terus menyepi selepas peristiwa demonstrasi jalanan itu.
Selepas itu, semua diam menyepi dan tidak kedengaran lagi. Barangkali mereka sudah puas setelah berjaya memaksa kerajaan menghabiskan berapa juta pula untuk menghasilkan buku-buku teks yang baru menggantikan buku teks PPSMI dahulu. Kerajaan perlu membelanjakan jutaan ringgit lagi bagi menjalankan kursus-kursus untuk guru-guru yang terlibat dengan PPSMBM pula.
Ketika Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin melancarkan Bulan Bahasa Kebangsaan di Sarawak pada 1 Oktober lalu, sehingga sekarang tokoh-tokoh tersebut menyepi sahaja. Yang ada hanyalah beberapa orang pencinta bahasa memberi beberapa pandangan yang dipandang sepi oleh semua pihak dan akhirnya berlalu begitu sahaja.
Sekarang semuanya kembali kepada asal, malah semakin jauh daripada matlamat hendak meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa dunia dan bahasa ilmu. Para pemimpin masih juga cenderung berbahasa Inggeris walaupun berucap kepada khalayak dari Malaysia sendiri. Tokoh-tokoh korporat tetap dengan penuh ego menyampaikan maklumat kepada rakyat Malaysia sendiri dalam bahasa Inggeris seolah-olah bahasa itu menjadi satu kemestian dalam bidang mereka.
Tidak ada siapa peduli dengan lambakan drama Melayu yang menggunakan dialog bahasa rojak. Tidak siapa peduli iklan-iklan yang terang-terang mencabar usaha memartabatkan bahasa Melayu, termasuk menggunakan pelbagai bahasa dalam satu iklan.
Para pejuang bahasa seperti bisu dan hilang taring. Kalau dulu begitu lantang dengan pelbagai kritikan, sekarang hilang begitu sahaja. Seolah-olah kemunculan mereka bermusim.
ILHAM SYAKIMA
Tiada ulasan:
Catat Ulasan