Selasa, 1 Disember 2009

Usah Rendahkan Martabat Sekolah Kebangsaan

SAYA mengikuti perkembangan yang bermula daripada kenyataan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengenai prestasi Sains dan Matematik Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) mengatasi Sekolah Kebangsaan (SK).

Kenyataan beliau ini kemudian disusuli dengan cadangan oleh Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom, agar guru-guru SK belajar daripada SJKC bagi dua subjek ini.

Sebenarnya mitos SJKC lebih pintar dalam Sains dan Matematik ini wajar dibicarakan. Adakah benar pelajar SJKC lebih pintar dalam Matematik daripada pelajar SK? Saya kurang setuju dengan kenyataan tersebut.

Pada pandangan saya, sistem pendidikan SJKC, khususnya untuk Matematik, tidak dapat melahirkan ahli matematik dan saintis tulen. Ia sekadar memberikan skor A di peringkat UPSR kerana yang dititikberatkan adalah latih tubi yang intensif. Kaedah ini memang sesuai untuk meningkatkan markah atau pencapaian Matematik bagi tujuan peperiksaan. Tetapi belum tentu ia boleh melahirkan ahli matematik atau saintis yang hebat.

Sepatutnya kita tidak harus terpedaya dengan bilangan A sebagai kayu ukur pendidikan yang sempurna, khususnya melahirkan rakyat yang kreatif, kritis dan berakhlak. Lihat sahaja keputusan persaingan Matematik antarabangsa yang dapat dilihat daripada laporan TIMSS setiap tahun. Negara timur seperti Singapura, Korea dan Jepun mendapat kedudukan yang teratas berbanding negara barat seperti Britain, Amerika Syarikat, Perancis dan lain-lain.

Tetapi kalau kita lihat negara mana yang melahirkan lebih ramai pencipta teknologi baru, penemuan teori dan aplikasi sains dan rakyat yang lebih kreatif dalam pelbagai seni, tidak syak lagi negara seperti Amerika Syarikat akan mengatasi yang lain. Negara ini tidak memberatkan latih tubi tetapi kefahaman dan kreativiti yang kental.

Negara-negara Asia yang terletak pada kedudukan teratas itu pula seperti Singapura kini sudah pun mula mengubah strategi supaya sistem pendidikan menerapkan lebih banyak unsur kemahiran berfikiran kritis dan kreatif. Ia masih tidak berpuas hati dengan kedudukan teratasnya itu sebab ia tidak mempunyai makna besar. Malahan Singapura kini mula mengajar pelajarnya tentang falsafah.

Sebagai guru Matematik bertauliah di SK, guru-guru berkenaan tidak perlu pergi membuat lawatan sambil belajar di SJKC. Guru-guru SK boleh buat apa yang dilakukan di SJKC dengan menambah waktu belajar subjek itu dan membanyakkan kerja rumah serta latih tubi intensif dengan para pelajar. Amatlah memalukan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) jika ia terpaksa menghantar guru SK ke SJKC sebab ini menandakan KPM gagal dalam melatih gurunya sendiri.

Sepatutnya kita faham bahawa SJKC telah mengutamakan masa untuk Sains dan Matematik mendahului pelajaran bahasa kebangsaan sendiri dengan waktu yang singkat sehingga gagal melahirkan pelajar yang juga rakyat Malaysia yang fasih berbahasa kebangsaan.

Inikah model pendidikan holistik atau pun bersifat kebangsaan yang kita ingini? Justeru, saya cadangkan diperbetulkan tanggapan mengenai SJKC mengatasi SK dalam subjek Sains dan Matematik ini serta dikaji semula cadangan guru-guru SK belajar daripada SJKC dalam dua subjek tersebut.

Dalam hal pendidikan, bawalah berbincang dengan pakar untuk keputusan yang lebih adil. Janganlah merendahkan martabat SK.

PROF. ROSNANI HASHIM

Institut Pendidikan, Universiti

Islam Antarabangsa Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan