Rabu, 23 Jun 2010

Melayu Berkerat Rotan Berpatah Arang











Persegeran Orang Melayu sudah amat parah. Umpama lembu jantan bertarung dan menunjuk kegagahan masing2, bangsa lain khusyuk memerhati akan kelemahan kita. Bahagian mana yg cedera, bahagian itu akan diserang oleh mereka.

Semalam Wee Kah Siong telah mempersoalkan pemberian biasiswa pada orang Melayu sebagai tidak adil dan bertentangan dgn semangat 1 Malaysia. Kenapa beliau begitu berani mempersoalkan hak orang Melayu sebagai mana tercatat dlm perlembagaan?

Jawapannya mudah, kuasa politik Melayu sudah lemah. Orang Melayu bukan lagi majoriti di bumi Malaysia ini. Melayu sudah berpecah kpd 3 kumpulan kecil iaitu 20% dalam UMNO, 20% dalam Pas dan 20% dalam PKR.


Oleh itu sekiranya timbul sesuatu perbahasan yg bersangkutan kepenting Orang Melayu, suara Melayu menjadi tidak solid lagi. Melayu dlm PKR dan Pas tidak akan menyokong bantahan Melayu dlm UMNO. Akhirnya kepentingan Melayu sudah tidak dpt dipertahankan lagi. Sedikit demi sedikit akan terhakis.

Jadi kita amat berharap, supaya pemimpin2 Melayu jgn menjadi seperti 'lembu laga. Orang lain bersorak gembira, kita yg cedera digelanggang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan