Rabu, 23 September 2009

Kacang Lupakan Kulit....

  1. Berkesempatan beraya di kampung halaman, sesuatu yg sungguh istimewa. Apatah lg dapat berjumpa semula rakan2 sekolah yg beberapa puluh tahun tidak berjumpa. Sapa menyapa. salam salaman, gelak ketawa dan sebagainya sungguh mendamaikan. Saya amat tersentuh dengan kegembiraan sebegini.
  2. Tetapi bila seorang daripada rakan mula membicarakan soal politik, keadaan sudah menjadi lain. Nampak ada ketegangan, bila berlaku perbezaan pendapat. Dalam kelompok rakan2 saya ini, ada yg sudah terlalu taksub dengan pegangan politik masing2. Sudah lupa, baru sebentar tadi maaf memaafi antara kami. Kini berlaku pula perdebatan.
  3. Rakan saya yg berkerja di Kuala Lumpur ini, jelas sudah menjadi ahli parti pembangkang yg fanatik. Beliau seolah-olah menafikan semua kebaikan yg beliau perolehi semasa membesar di Felda Sungai Tiang. Persekolahan percuma, bantuan biasiswa, asrama peneroka dan biasiswa semasa di Universiti. Malah orang tuanya juga mendapat faedah daripa kerajaan BN, apabila dipilih menyertai Skim Rancangan Felda, 50 tahun yg lalu.
  4. Baginya kerajaan BN, adalah kerajaan korup, ahli politik UMNO semuanya pentingkan diri. Tuduhan membabi buta, bukannya atas fakta. Kebaikan 52 tahun BN mentadbir Malaysia, dinafikan sama sekali. Sebaliknya kerajaan PR di Selangor dipuji2, kerana berlaku adil kepada rakyatnya.
  5. Melihat rakan saya yg seorang lagi sudah malas untuk berhujah, saya pun bertanya kepada beliau, Adilkah PKR, kalau ada pertentangan dengan orang Melayu di seksyen 23 (soal pembinaan kuil), amankah Selangor, bila MB nya di boo rakyat sendiri ? Adilkah PKR kepada orang Melayu, bila arak dibenarkan dijual secara terbuka di kawasan majoriti Melayu, baik sangatkah MB Selangor bila mencadangkan wang zakat(orang Islam) digunakan untuk semua golongan rakyat tanpa mengira kaum ?
  6. Dan lebih utama "ADILKAH AWAK KEPADA KERAJAAN BN (UMNO), BILA PELBAGAI KEMUDAHAN AWAK NIKMATI, RACUN YG AWAK BALAS" ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan