Khamis, 22 Oktober 2009

Malaysia Tempat Ke 11 Destinasi Pelancongan Dunia

PULAU PINANG 20 Okt. - Malaysia menduduki tempat ke-11 sebagai destinasi pelancongan terkemuka dunia dengan 17.4 juta pelancong dalam tempoh Januari hingga September lalu mengikut senarai Pertubuhan Pelancongan Dunia (WTO).

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen berkata, kedudukan tersebut iaitu satu tangga di bawah Mexico yang banyak menerima kunjungan pelancong Amerika Syarikat (AS), adalah sesuatu yang perlu dipertahan dan dipertingkatkan.

Menurutnya, jumlah pelancong juga meningkat 6.6 peratus berbanding tempoh sama pada 2008 yang mencatat ketibaan 16.3 juta kemasukan pelancong.

Yen Yen berkata, kemasukan pelancong dari negara Asia Tengah seperti Ukraine, Khyrgistan dan Rusia mencatat peningkatan ketara selain kemasukan memberangsangkan dari China, Asia Barat, Australia dan Eropah.

Menurutnya, penerbangan langsung dari Asia Tengah mulai tahun depan dijangka merancakkan lagi kemasukan pelancong dari rantau itu.

Ulasan Saya:
Menjadi pertanyaan saya, mengapa orang kita tidak tahu menghargai negara sendiri? Sebaliknya orang luar begitu menghargai dan menyukai negara kita. Jumlah mereka yg mengunjungi negara kita amat besar bilangannya, dan meningkat sepanjang masa.

Oleh itu kita menyeru, kepada sesiapa yg tidak tahu menghargai Malaysia sebagai negera tercinta, maka berambuslah anda dari sini. Pilihlah mana2 negera yg anda sukai dan ingin cintai. Jangan hancurkan bumi kami. Malaysia hak kami....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan